Motivation

Jag har skaffat sats-appen på mobilen där man kan se hur mycket man tränar. Som ni ser så har jag tränat 163 gånger under de senaste 12 månaderna vilket blir 3,12 gånger per vecka i snitt. Men jag började ju träna i mitten på april så man får ju räkna bort nästan fyra månader på det. Är mellan 4-5 gånger i veckan (ni kan bara räkna) haha, enda sedan jag började! Är inte det grymt? Herregud vad stolt jag är för det, undrar hur bra det kommer vara i år! ;)
 
300
 
 
Och då kommer vi till MOTIVATION. Många frågar mig hur jag orkar fortsätta och inte ge upp. Så tänkte ge mina lite tips som jag kommer på nu på rak arm som fungerar bra för mig! 
 
  • Sätt upp delmål
    Jag började med: Okej nu ska jag till spanien om cirka två månader. Fram tills dess så måste jag hålla igång. Det som motiverade mig mycket då var att jag ville se snygg ut på stranden såklart ;) Men det behöver inte bara handla om att bli "fit". Kan ju vara tex att man vill kunna springa 6 km på en halvtimme, och sen fortsätta jobba på det.
  • Låt dig inspireras
    Som ni kanske redan förstått så låter jag mig hela tiden inspireras. Varje dag! Finns tusentals tumblr sidor du kan gå in på där du kan se tjejers kroppar osv. Jag måste ha min dos varje dag. Sen följer jag även massa fitspo konton på instagram. Jag tittar en stund på lite olika bilder och blir mer och mer: åååå, jag vill också, får inte ge upp nu! Brukar nästan alltid kolla lite innan jag ska gymma också, men sen handlar det om att jag tycker det är roligt också att titta, finns så mycket snygga brudar!! :D
  • Ta en förebild
    Ibland är det svårt att se resultat. Det tar tid!!! Men ibland behöver det inte alltid visas på vågen. Muskler väger mer än fett. Ta därför en bild och sen kanske du kör i en-två månader och ändå känner att du inte ser något resultat. Ta en ny bild på dig då och jämför. Då kommer du se förhoppningsvis se någon skillnad. Om inte, kör på hårdare och fortsätt! Men man vänjer sig så fort vid det nya och ser inte alltid resultaten då. Påminner du dig om de resultaten du uppnått så kommer det motivera dig mer till att fortsätta, man vill inte gå tillbaka till det gamla och ge upp det man åstadkommit. 
  • Ha någon som pushar dig
    Framförallt i början är det lätt att man gärna skippar träningen för att man inte orkar eller har lust. Redan från början är det bra att ha någon som du drar dit med eller bara som kan pusha dig. Du kanske har en kompis som du bestämmer med att ni ska träna tre dagar i veckan. Ni lovar att dra med varandra oavsett. Jag hade mitt ex och hans mamma, vi tre bestämde oss att vi skulle träna minst tre dagar i veckan men helst alla de dagar vi hade möjlighet. Vi satt ner och pratade och verkligen sa: NU MÅSTE VI, inga ursäkter. Om någon inte vill så får någon annan tvinga den. (haha) Men det funkade! Det som var så bra var att det alltid var någon som var taggad av oss. Är alla lata blir det svårt. Men gymmet blev alltid av, men det gäller att ha någon som pushar dig som är driven och inte ger upp för lätt. 
  • Bra musik på gymmet
    Okej denna har väl alla hört antar jag. Men du måste ha musik du blir taggad av! Jag märker på direkten (till exempel nu) då jag tröttnat på all musik jag har att jag inte presterar lika bra alls. Var noga med att uppdatera och ha musik som är uppiggande och som gör att man känner sig odödlig! ;) haha!
  • Snygga och nya kläder
    Detta är väl också något alla säger, men det är grymt! Jag tycker iallafall att då jag börjar tycka träningen blir lite enformig och tråkig så hjälper det mycket bara med att köpa en ny träningsoutfit för att det ska bli roligare. Det är mycket roligare att gymma då konstigt nog, för man tröttnar på det man har så småningom. Jag fick hem mina träningshandskar idag, fan va kul det ska bli och träna nu ;) haha!
  • Köp en bra PWO
    Detta är något som hjälpt mig otroligt mycket! Pwo är det du tar innan träning för att få energi till gymmet och orka mer. Finns massor olika, jag dricker Craze. Den är grym! Jag kan vara jätte otaggad till gymmet, men sen dricker jag craze och vips så var jag skittaggad. Självklart kan du inte lita på att din pwo ska göra jobbet åt dig, du måste ha viljan i dig, men stor hjälp på traven.

     
    Här har ni mig som dricker craze!
     
  • Gör det till något mer än bara träning
    Kanske låter konstigt, men, då jag är på gymmet så träffar jag på många som jag känner och så. Visst pratar man ofta lite för mycket men oftast så hälsar man och kollar läget bara. Det är jätteroligt och socialt. Visst ska man inte komma dit för att snacka skit. MEN, jag tycker att det är okej att snacka lite för man tränar ju alltid ändå. Är man otaggad kan man ju alltid tänka, ja men kommer säkert vara någon rolig där iallafall! Haha, så får man träningen ändå. Så för mig är gymmet även socialt. Dålig träning är bättre än ingen träning! Men detta är svårt såklart om man inte har många bekanta som gymmar där men det leder till nästa tips.... 
  • Lär känna ditt gym
    Att i början vara på samma gym tror jag är viktigt, så man känner sig hemma och lär sig allt och känner sig bekväm! Är man på nya gym hela tiden så vet inte vad man håller på med på samma sätt och (iallafall för mig) så blir det inte lika bra träning. Man ska vara bekväm, inte bara med maskiner utan med folket som är där också. Och som det jag skrev här ovan så blir det kul efter ett tag då du känner igen lite ansikten och kanske till och med kan få lite nya polers! Det har iallafall jag fått och det är jätteroligt. Det gäller även personalen, mycket roligare att komma dit då man lärt känna även dom.
  • Variation
    Superviktigt att din träning inte blir enformig. För guds skull, gör inte samma sak varje gång för du kommer bli galen! Kör olika typer av kondition, lär dig nya övningar, testa på nya maskiner, be om hjälp av någon kunnig osv. Börja gå på pass! Det är också jätteroligt att prova nytt. Jag hade en period då jag hatade crosstrainern mest av allt för jag kört den så mycket. Älskade den i början. Låt det inte gå så långt för jag minns inte ens senast jag var på den hahaha. Bara för det ska jag nog prova den idag igen.
  • Ha inte för höga krav
    Du ska vara hård mot dig själv men det får inte gå för långt. Världen går inte under om du äter godis eller skippar gymmet en dag. Du behöver balans för att orka annars kommer du tröttna. Alla behöver unna sig. Ska det hålla i längden behöver du hitta en balans som du är bekväm med och känner att du kan fortsätta ha det såhär. Jag menar vem vill skippa kolhydrater och godis tex livet ut egentligen?!
  • Tagga till!!!!
    Min grej innan gymmet är att jag taggar alltid till! Alltså det är halva grejen för mig med att gymma. Jag älskar det! Att bara sitta och ladda innan och fokusera. Dricker min PWO, tar en kaffe, lyssnar på musik kanske kollar på fitspo bilder eller träningskläder man vill köpa och försöker verkligen ladda upp! Ännu roligare om man har någon att göra det med också.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback