Träningsschema

Jag har aldrig haft någon riktig struktur i min träning. Men NU ska jag köra på det, blir ofta lite för flummigt för mig på gymmet och jag föredrar att verkligen veta vad jag ska göra innan jag kommer till gymmet och kunna planera lite övningar osv. Nu ska jag ha ett rullande schema, har vart för lat för att lägga upp ett innan. Jag menar, hur jobbigt är det ens hehe. Men nu är det all in så!
 
Måndag - Rygg/Mage
Tisdag - Rumpa/Ben = fokus ben
Onsdag - Axlar/Mage
Torsdag - Triceps/bröst
Fredag - Biceps/Mage
Lördag - Rumpa/Ben = fokus rumpa
Söndag - Kondition/Mage
 
 
Bra min kropp var häääär! Var inte ens längesen haha. Nu är det tillbaka dit och ännu bättre!
 
Såhär tänker jag kring mitt schema:
  • Jag ska köra ben två gånger i veckan pågrund av att jag gillar att lägga fokus vissa pass på rumpan och göra övningar som verkligen tar mer på rumpan, och sen köra pass då jag fokuserar mer på själva benen och göra vissa övningar som bara tar på lår/vader. Eftersom ben är så jobbigt (tycker jag) så delar jag hellre upp det. Sen är det ju övninar som tar i båda riktigt bra också självklart, men ben är så stor muskelgrupp och rumpan och benen är väl något av det jag vill förbättra mest just nu så det är lugnt! Så länge det är 2-3 dagar emellan så är det okej och musklerna hinner återhämta sig.
  • Mage flera gånger i veckan eftersom att jag har väldigt svårt att kötta min mage i en timme, går bara inte. Tar stopp efter ett tag, så blir ofta väldigt kort men intensivt till jag inte pallar mer. Men ofta!
  • Konditon söndagar, då ska det vara lång kondition. Men kommer innan varje pass (nästan iafl) värma upp med kondition, hur länge beror på humör! Men minst 15 min iallafall.
  • Måste lära mig mer om bröstövningar. ÅNGEST!! Men har blivit bättre iallafall haha.
Om jag får ge ett tips till er läsare då ni lägger upp scheman osv eller tränar. Gör inte dagar då ni kör "armar" och liksom kör biceps, triceps osv. Kör olika dagar och dela upp det. För kör du slut på dina biceps och sen kör triceps så är det väl ändå ganska logiskt att det inte blir lika lätt att köra ut den muskeln fullt ut efteråt, ellerhur? Men alla håller inte med mig kanske, men det är vad jag tycker!



Kommentarer
Anonym

Det är inte bra att köra så mycket styrka och inte låta musklerna vila. Utan vila = inga resultat. Du kommer bara bryta ner dina muskler.

Tänkte bjuda lite av mitt tränings schema då jag ser att bi tänker ganska lika.

Måndagar: uppvärmning 30 min på crossen plus armar/rygg/bröst + mage (då det är den kroppsdelar jag fokuserar mest på)
Tisdagar: samma uppvärmning och sen ben/rumpa/mage
Onsdag: 1timmas cardio - då kör jag crossen då den förbränner mest och ger bäst resultat (personlig åsikt) plus mage
Torsdag: samma uppvärmning som alla andra gånger. + rygg/armar/mage
Fredag: ben pass igen. Samma schema som tisdagar.
Lördag= vilodag. Brukar ibland vara ute och promenera 1-2mil på mina vilodagar då jag bränner fett på det men inte anstränger musklerna.
Söndag = cardio (1 timma cross)


Jag är ingen PT men har googlat runt lite och har vänner som tränar så det är där min kunskap kommer ifrån. Sen har alla olika kropps ideal. Men personligen tycker jag att en kvinnlig slank/kurvig kropp med putsade muskler är finast.


Lycka till!

Svar: Tack!! :) Jag är dock sämst på att följa scheman.. Och jag har gjort för alla dagar i veckan, även fast jag vet att jag oftast vilar lördagar också! :) men sen så blir det ofta att jag kanske kör typ rygg och biceps, i fredags till exempel istället för bara biceps så det jämnar typ ut sig haha! :D men är bra att ha något att utgå från liksom så jag vet om jag missat något och så! :D men tack så mycket iafl puss!
idabergmans.blogg.se

2013-03-02 @ 16:28:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback